Nye forældre

Har jeres barn fået plads i Vanløse Børnegård, sender vi jer et velkomstbrev med information om, hvilken stue jeres barn skal gå på samt kontaktinformationer til stuen. Vi forventer, at I derefter kontakter stuen for at aftale nærmere. Her finder I stuernes kontaktoplysninger.

Start i vuggestuen

Når jeres barn skal starte i vuggestuen, begynder vi den første dag med en opstartssamtale. Her vil vi meget gerne høre en masse om jeres barn, hvilke vaner I har, og om der er noget, vi skal være særligt opmærksomme på. Vi aftaler også her i fællesskab rammerne for indkøringen.

Det er vores erfaring, at det er bedst, at én af jer er sammen med barnet i institutionen de første dage. Det er vigtigt for jeres barns tryghed og for, at I kan føle jer godt tilpas og lære os at kende. Vær også meget gerne opmærksomme på, om I kan planlægge kortere dage i de første 14-dages tid. Det gør en stor forskel for jeres barn: Det tager på kræfterne at skulle forholde sig til så meget nyt.

Der vil være én personale fra stuen, som står for den primære indkøring, men I vil opleve, at alle tre personaler på stuen tager sig af jeres barn og jer, og vil være særlig opmærksomme på, at I som familie trives godt i Vanløse Børnegård.

Overgang til de næste grupper

I Vanløse Børnegård er vi delt op i aldersgrupper. Så når jeres barn bliver omkring 2 år, skifter det stue og går det sidste år i vuggestuen sammen med jævnaldrende 2-3-årige.

I børnehaven gør vi det samme, så børnehavebørnene er samlet 3-4-årige sammen og 5-6-årige sammen. Det giver os mulighed for at arbejde målrettet med børnegrupperne i forhold til deres alder, udvikling og behov, og vi kan sætte ekstra fokus på overgangen til henholdsvis børnehave og skole.

Når jeres barn skal skifte stue, får I et brev med alt den nødvendige information. Ligesom vi holder en overgangssamtale med fokus på jeres barn.

Overgangen fra én stue til en anden foregår meget glidende. Vi voksne hjælper barnet med at lære den nye stue at kende inden skiftet, og med at falde godt til rette i det nye. Det vigtigste, I skal hjælpe med, er at planlægge lidt kortere dage for jeres barn lige omkring skiftet.

Kontakt i hverdagen

Det er vigtigt, at der er tæt kontakt mellem jer og os: Vi vil meget gerne tale med jer. I dagligdagen bruger vi AULA, ligesom I kan kontakte stuen telefonisk. Det kan fx være, at du manglede kontakt i morgenstunden, ikke fik sagt det, du havde på hjertet eller er i tvivl om dit barn er ked af det, efter du er gået.

Vi glæder os til at byde jer velkommen og til at lære jer og jeres barn at kende!

Glimt fra hverdagen

Er I nysgerrige efter at vide mere om at være barn i Vanløse Børnegård, kan I se en video om os her.