Hvem er vi?

Velkommen til Vanløse Børnegård!

Vi er en integreret institution med børn i alderen 0-6 år, der bor i et stort hus i 2 etager med Damhusengen i baghaven og Vanløse Stadion som nabo.

Vi har plads til 102 børn, fordelt på 6 grupper. I vuggestuen er vi 36 vuggestuebørn, i børnehaven 66 børn. Vuggestuen holder til i stueetagen og børnehaven på 1. sal. 5 af vores pladser er "PLUS-pladser".

God plads

Vores hus er stort og rummer mange muligheder. Indendørs har vi en stor hall, hvor vi mødes om morgenen og spiser morgenmad. Vi har en skøn sal, hvor der er god plads til at lege, bevæge sig, løbe, kravle og klatre. Udendørs har vi to legepladser: Én målrettet vuggestuebørnene, hvor der er lagt vægt på plads og rum til deres behov, og én målrettet børnehavebørnene, hvor der er plads til lidt større armbevægelser, til at gynge højt og hoppe langt. På børnehavens legeplads har vi også en bålhytte, som vi benytter flittigt året rundt.

Vi vægter udeliv som en del af pædagogikken, og er ude i al slags vejr, både på vores egen legeplads og når vi tager på tur til lokalområdets grønne områder og legepladser.

God tid

Vi synes, at det fedeste i hele verden er ikke at have travlt! Så i Vanløse Børnegård har vi god tid. Vi bruger den til at stoppe os, tage det langsomt og undersøge alt det, der kan undersøges. Det betyder, at vi hellere går igennem vandpytterne end udenom!

Vi går gerne med vuggestuebørnene på opdagelse, og selvom man måske ikke kommer hverken langt eller hurtigt frem, når ens ben er meget korte, så oplever vi en masse undervejs: Måske plukker vi en blomst, når ned til en legeplads tæt ved eller kigger ind i en villahæk, hvor gråspurve har bygget rede.

Vi griber børnenes initiativer. Så når børnehavebørnene opdager, at det sner under morgensamlingen, tager vi gerne på snetur frem for det, vi havde planlagt. Vi samler regnorme i store glas fulde af jord, så vi kan studere gangene, som regnorme laver i jorden eller samler grene til at lave alfabetet med, skrive vores navne eller sammenligne: Hvilken gren er længst, hvilken er mindst? Og får børnene lyst til snobrød og bål, hjælper vi dem med at lave snobrødsdejen.

Selvhjulpenhed og fællesskab

Børn vokser af at mærke, det de selv kan. Derfor er vi opmærksomme på at guide og vejlede børnene, sikre at de er trygge nok til at kunne udvikle sig og samtidig have øje for dér, hvor det måske bøvler. Her er selvhjulpenhed og fællesskab vigtige overskrifter i vores pædagogik.

Selvhjulpenhed betyder ikke, at man som barn altid skal kunne alting selv. Det betyder, at vi som pædagogiske voksne skal hjælpe barnet til at turde, mærke efter og prøve sig frem - selvfølgelig afstemt efter alder og kunnen.

Fokus på fællesskabet betyder, at børnene sammen lærer at orientere sig mod hinanden, mod børnefællesskabet og mod omverdenen.

Begge dele arbejder vi med i alle dagens aktiviteter: Ved måltiderne, hvor børnehavebørnene er hinandens værter, der hjælpes ad med at dække bord, tørre borde af, sortere affald efter maden osv. Når et vuggestuebarn inviteres til selv at hente en ble, gå med ned ad trappen hele vejen i kælderen efter nye bleer eller åbne skraldespanden, når noget skal smides ud. Eller når de store børnehavebørn, der snart skal i skole, får lov til at øve sig i at lege alene på legepladsen. Vi øver os også sammen, når vi ser ud ad vinduet, inden vi går på legepladsen, og taler om vejret og hvad for noget tøj, der passer til: Er det vejr for gummistøvler eller kondisko, flyverdragt eller sweater? Ligesom vi mærker, hvad kroppen kan og hvad vi tør, når vi hopper højt ned fra ribberne i salen, kravler gennem en forhindringsbane eller lige i dag har fået den forkerte sko på den forkerte fod og en voksen hjælper med at opdage det, mærke efter om storetåen ikke bliver klemt og få byttet rundt.

Måltidet i centrum

Hos os har måltiderne høj prioritet. Derfor prioriterer vi god tid til at spise, nærvær og samvær ved måltidet og at lade måltidet være et højdepunkt på dagen.

Vi har to køkkenmedarbejdere, der står for at lave al vores dejlige mad. Køkkenet har guldmærket i økologi og sammensætter menuer til os, der præsenterer børnene for fisk, indmad, kød- og grøntretter. Vi lægger vægt på at et måltid, skal være en sanseoplevelse, hvor smag, udseende og konsistens spiller sammen. På den måde understøtter vi udviklingen af børnenes madmod og madglæde.